تکمیل کمالات، پرده نخست: غزلی برای آفتابگردان

  • ۱۶:۵۹

چند روز پیش یکی از اون جلسات کلاس ادبیات داشتیم، که اشک از گوشه چشم روانه می کرد و قلب رو به درد می آورد.

شعری بود از دکتر شفیعی کدکنی(یکی از اساتید دانکشده ادبیات فارسی تهران) به اسم  غزلی برای گل آفتابگردان1. بعد از اینکه خوندمش میخواستم تو مدرسه میبودیم، و من میتونستم شونه بغل دستی رو بگیرم و تند تند تکونش بدم و بگم:«ببین! ببین چقدر قشنگه! تو فقط ببین!»

ولی فقط تونستم یه «چقدر قشنگ!» با ایموجی چشم قلبی بفرستم، بدون اینکه هیچکس واکنشی نشون بده.

قلبم خیلی گرفت... ولی یادم افتاد یه جایی هست که مردم واکنش نشون میدن :))

 

نفست شکفته بادا و

 

                        ترانه ات شنیدم

                                       گل آفتابگردان!

 

نگهت خجسته بادا و

                        شکفتن تو دیدم

                                         گل آفتابگردان!

 

به سحر که خفته در باغ ، صنوبر و ستاره ،

تو به آبها سپاری همه صبر و خواب خود را

و رصد کنی زهر سو ، ره آفتاب خود را .

 

نه بنفشه داند این راز ، نه بید و رازیانه2

دم همتی شگرف است تو را درین میانه .

 

تو همه درین تکاپو

                     که حضور زندگی نیست

                                           به غیر آرزوها

و به راه آرزوها ،

                  همه عمر ،

                            جست و جوها .

 

من و بویۀ رهایی ،

و گرم به نوبت عمر ،

رهیدنی نباشد .

تو و جست وجو

وگرچند ، رسیدنی نباشد.3

 

چه دعات گویم ای گل!

تویی آن دعای خورشید که مستجاب گشتی

شده اتحاد معشوق به عاشق از تو ، رمزی

نگهی به خویشتن کن که خود آفتاب گشتی!4

کلیک روی این و این


1-غزلی برای گل آفتابگردان اصلا غزل نیست. البته... شاید باشه! حداقل از نظر محتوا. محتوای غزل معمولاعاشقانه و عارفانه است...

2- نوشته نه بنفشه(از گل ها) نه بید(از درختان) و نه رازیانه(از علف ها) این راز رو نمیدونه. یاد چی می‌افتید؟ آفرین! تقسیم بندی ارسطو از گیاهان. یعنی هیچ نوعی از گیاهان این راز رو به اندازه آفتابگردان نمیدونه :)

3-من و بویه(آرزو) رهایی

من و جست و جو

اینجا «و» به معنای «در» هست.

4-اینجا تلمیح داره به رسیدن به مرحله فنا، که آخرین شهر از هفت شهر عشقه. مرحله ای که عاشق و معشوق یکی میشن.

ببینید!! ببینید چقدر قشنگه!! تو کل شعر ما نه توصیفی از رنگ زرد آفتابگردان و قامت راستش میبینم، نه از زیبایی خورشید. هیچ جمله ایم از زبان آفتابگردان نقل نمیشه. ولی ما کاملا حسشو درک می کنیم! همین شعر اگه میخواست داستان باشه، فکر می کنید این تاثیر دل انگیز رو داشت؟ بدون اینکه هیچ حرفی بزنه از عرقی که از پیشانی آفتابگردان جاری میشه. یا اینکه لحظه دیدار آفتابگردان و آفتاب رو با عبارات قلنبه سلمبه بخواد توصیف کنه... فقط در حد «دعای مستجاب شده ی خورشید».

 

یکی از بهترین و بدترین ویژگی‌های مدارس فرزانگان، کتاب های تکمیلین. یعنی سه تا کتاب جدا برای علوم و ریاضی و ادبیات.  این کتابا بزرگترین کابوسما هستن، چون ازشون تو امتحانامون سوال میاد. حتی نهایی!

مثلا آزمون نهایی علوم رو از 15 نمره حساب می کنن، و پنج نمره یه امتحان جدا داره(البته نمیدونیم امسال قراره چطور بشه، ولی سالای قبل اینطوری بود). این امتحانه یه طورایی حکم تیزهوشان نهم به دهم رو داره، که یه سریا که نتونن نمره کافی رو به دست بیارن نمیتونن برن دهم. (اینم برای سالهای قبل بود. برای امسال هنوز هیچی مشخص نیست.)

در عین دردناک بودن اما، این کتاب ها با اختــــلاف از کتابهای وزارتی جالب ترن. مخصوصا تکمیلی ادبیات.

تکمیلی ادبیات دو بخشه. بخش اولش همون درس به درس طبقه بندی کرده، و نکات اضافه و تکمیلی رو گفته. بخش دومش نگارشه! و نگارش درست و حسابی، نه مثل اون کتاب عجیبی که با صورتی روش نوشتن نگارش ولی چند ساله ویرایش نشده :/

 بخش های اولیه اش درباره طنز نویسی بود:ایجاد ناسازگاری، شیرتوشیرنویسی(تو وزارتی هم بهش اشاره شده بود)، و سبک مریخی.

بعدم وارد حس آمیزی و مقایسه باید می شدیم، که به خاطر کرونا نشدیم :|

 

اولین هفته هایی که اومده بودم این مدرسه، مخصوصا سر کلاس ادبیات، عصبانی بودم که چرا تو یه استان متوسط، فقط کمتر از هزار دانش آموز میتونن این مطالب رو تو مدرسه و به صورت عمقی یاد بگیرن؟

درحالیکه کلی آدم اون بیرون، تو مدارس عادی و نمونه دولتی هستن که خیلی بیشتر از همکلاسی های من از اینا لذت می برند. چرا مثلا... همینا رو نمی برن تو کتاب‌های وزارتی، و کمتر به سطح شعور ما توهین نمی کنن؟

البته، نمیگم کتاب های تکمیلی عالین. چون نیستن، و به میزان غیرقابل باوری مطالب اضافه دارن، که نمی ارزه برید مثل یه کتاب عادی بخونیدش.

 

برای همین، با اجازتون، آغاز رشته پست هایی با نام «تکمیل کمالات» رو اعلام می‌دارم، که بخش های باارزش رو با بعضی قسمت های جالب جزوه ام پست میکنم، تا همه لذت برند!

فاطمه ‌‌‌‌

چه شعر قشنگی ^_^

و مرسی از توضیحاتت. بعدش دوباره شعرو خوندم و بهتر فهمیدم چی میگه :)

خوشحالم D': دلم میخواست همه جزوه رو عکس بگیرم بذارم چون خودم با معنی بیشتر دوست دارم شعرو، ولی اصلا قابل پخش نبودن جزوه ها!
Moony :)

کتاب های تکمیلی(آه)

من عاشق ادبیاتشم و تمام

من نیز، تمام!
آقای آبی

به نظر من زیبایی شعر و حتی فیلم و انیمه به اینه که تفسیر نشه، تا هر کسی خودش و شرایط شو رو باهاشون تطبیق بده و برداشت خودش رو داشته باشه.  اصلا هنر همینه دیگه، اگه قرار بود مستقیم گفته بشه که شاعردخودش بلد بود، تفسیر مثل تشریح جسد میمونه، تو پزشکی برای یادگیری ازش استفاده میکنن و خوبه مثل همون کلاس ادبیات شاید.و... 

در مورد نوشتن گفتید واقعا ای کاش نوشتن رو درست و حسابی آموزش بدن. خیلی مفیده. ساختار و... اینا یاد بگیره ادم.و... 

آره...ولی من همیشه این مشکلو داشتم که شعرو وقتی خودم میخوندم نمی فهمیدم. چرا، به مرحله اول درک می رسیدم، ولی اون حرفی که معلم ادبیات میزد و یه جورایی... نگاه و نظر اکثریت درباره شعر بود، کمک میکرد به عمق دوم برسم. از اونجا به بعدش رو خودم میتونستم برم. :)) برای همین زیبایی، برای من حداقل، باید تشریح بشه تا بفهممش....
که ضعف بزرگیه... ولی خب، هست دیگه.

آره واقعا... اصلا فکر کنم تن شاعران و پدران انواع شاعران داره توی گور به خاطر کتاب نگارش راهنمایی و دبیرستان می لرزه.
راینر | ‌Rainer

خیلی حسودیم شد :/

 

منم الان دارم تست ادبیات میزنم هر تست چهار بیت شعر داره بعضی‌هاش عجیب غریب قشنگن! فقط یک دقیقه مونده بودم رو یه گزینه میگفتم چقدر قشنگ چقدر قشنگ!!

چرا؟ D: تکمیلی چیز خیلی دردناکیه... از بیرون ازش قضاوت نکن. فکر کن شما میتونید اینا رو بخونید و لذت ببرید، ولی ما مجبوریم تو قسمت درس مغزمون، که به ندرت پیش میاد قسمت مورد علاقه مون باشه، یه زور جاش بدیم.

وای منم اینجوری میشم! خیلی خوش میگذره...
ولی حیف که ادبیات تنها درس نیست :/
Maglonya ~♡

وای وای خاطراتمو زنده کردی (((":

منم عاشق این شعر آفتابگردان بودم... حتی حفظش کرده بودم... خیلی قشنگ و نورانی بود و هر دفعه میخوندمش احساس میکردم نور خورشید افتاده رو صورتم D":

 

+به کتابای تکمیلی اشاره کردی... بعله اینا همیشه کابوس بودن ._....

توی امتحان ترم دوم سال نهم ازشون سوال نمیاد چون امتحانات نهاییه و سوالا کشوریه. حداقل وقتی من نهم بودم اینجوری بود... 

گاد... چه مسخره بازی هایی که در نمیاوردیم موقع خوندن تکمیلی... و همیشه هم یه حس خاصی داشت خوندشون. 

انگار همونقدری که بابت سخت بودن رو اعصاب بودن، از یه دنیای دیگه اومده بودن و کلا فازشون با کتاب وزارتی فرق میکرد... جادویی بودن D":

 

+شاید تکمیلی ها خیلی به نظر کتابای اضافه ای بیان و از نظر خیلی از بچه های هفتم و هشتم و نهم به درد نخور باشن... ولی باور کن... بـــــــاور کن اگه اونارو درست حسابی بخونی کارت تو دبیرستان خیلی راحت میشه ._.

حداقل برای تجربی اینجوریه... خیلی از چیزایی که تو علوم تکمیلی من یاد گرفتم هنوزم به دردم میخورن D":

 

+در مورد این که گفتی چرا این مطالب رو برای بچه های سایر مدرسه ها نمیذارن... ببین درسته که شاید به نوعی تبعیض محسوب شه. ولی تا حد زیادی معقوله!!!

نمیخوام کسی رو قضاوت کنما... ولی همه از اینجور چیزا لذت نمیبرن و هیچ علاقه ای به خوندنشون ندارن یه عده... خودت بگو، تو کلاستون چند نفر به این شعر واکنش دادن و گفتن چه قشنگ! و یه ایموجی با چشمای قلب قلبی؟(=

آره آره! منم انقدر خوندمش که حفظ شدم...(اشک جاری)
+امسال اصلا هیچی معلوم نیست... برای همین ما با ترس و لرز میخونیم :/
جادویی...آره! اصلا برامونم عجیب نیست که ما چرا سه تا کتاب اضافه داریم..@_@

+نه من فکر نمی کنم بدردنخورن... فقط رومخن :| اصلا کتاب علوم و ریاضی تکمیلی از خودشون یه رومخیت خاصی ساطع میکنن.

+خب...شاید لازم نباشه همشو بذارن... ولی مثلا این متنایی که در باب نوجوانی هر سال میذارن تو کتاب، حتی گاهی تو دو درس، یا این متون درباره انقلاب رو چرا جایگزین نمی کنن با ادبیات خالص و زیبا؟
هییچکس :| حتی خودم معلم هم یدونه ؟ فرستاد.

Maglonya ~♡

اوه کامنت قبلی زیادی طوماری شد "-"

فک کنم خیلی دلم برای تکمیلی تنگ شده چون تو دبیرستان کلا تکمیلی وجود نداره((":

 

+یه چیزی رو الان دیدم و در حد مرگ ذوق کردم!

داستان های کذاییم رفته تو پیوند های روزانه ی هلنِ کبیر؟(((":

مردم...

کامنت طوماری خوبه D:
ای وای...
نمیدونم خوشحال باشم یا نارحت... (:)

+هلن کبیر!!!!؟
واای!!

خب آخه خییلی خوبن! من خیلی وقتا حرفی پیدا نمی کنم در جواب بعضیاشون بزنم، مثلا همین آخری. چون بعضی کامنتا میتونن تاثیر پستو خراب کنن، و من نمیخوام اینطوری بشه. 
ولی خب... الان که فرصتش هست بگم... که همه شون به طور متفاوتی خیلی برای من بامعنان. حتی اگه چیزی نگم.
free bird

سلام :)

زیبایی شعر یک طرف، این با شور و اشتیاق تعریف کردن شما هم یک طرف :)).

ممنونم :).

سلام :)))
وای الان داشتم پستو میخوندم و حس می کردم اون چه قشنگ! با ایموجی چشم قلبی تاثیرش بیشتر بود تا این پست...
خوشحالم که تاثیرو داشته!!

mochi ^-^

باید اعلام بنمایم من هم یک سمپادی و یک نهمی میباشمD:
ولی خوب من از تکمیلی خیلی بدم میاد مخصوصا ریاضیش خیلی سخت بود-_-ینی پدرتو در میاورد ایح:|
ولی..واقعا منم ادبیاتشو دوست داشتم:)اون شعرهای اضافه ای که بود..خیلی جالب بودن و موافقم واقعا باهات..چرا اینا رو توی کتاب های اصلی نمیزارن؟چرا فقط ما سی ، چهل نفر توی یه شهر این شعر هارو بخونیم؟

خوشبختیم خوشبختیم... D:
ووی آره تکمیلی پارسال خیلی بد بود... و معلممونم یه طور حفظی یادش میداد. ولی من امسالو دوست داشتم کلا...

سی چهل نفر تو یه شهر؟ مگه ظرفتیتون تو استان چقدره؟
اینجا هر سال 120 تا دختر و 120 تا پسر میگیرن تو کل استان.
mochi ^-^

خوب حتما شما کلان شهر زندگی میکنید مثلا تهرانی جایی ولی من توی یکی از شهرهای استان کرمان زندگی میکنم و کلا فقط 40 و خورده ای بیشتر توی دخترا دانش آموز نمیگیرن..اگه بخوان 120 تا دانش آموز بگیرن میشه دانش آموزای نصف شهرمون

وای یعنی... به جز مرکز استان شهرای دیگه هم مدرسه تیزهوشان دارید @_@ چه خوب...

نه منم تو یه شهر ریزه میزه  زندگی میکنم که نیم ساعت تا مرکز استان راهه... 
mochi ^-^

اره بابا:))البته کرمان خودش تیزهوشان داره و شهر ما..بقیه شهرهاش ندارن تیزهوشان..بعد از کرمان شهر ما بزرگترین شهر استانه و بقیه شهرها خیلی کوچیک هستن و نیازی به داشتن تیزهوشان توشون نیست..احتمالا استانای دیگه هم همینطور باشن

اوه...
که اینطور! :)
عشق کتاب

چقدر شعرش قشنگ بود =)))

چشمات قشنگ میخونه *_^
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
~ اینجا صداها معنا دارند ~

,I turn off the lights to see
All the colors in the shadow

×××
,It's all about the legend
,the stories
the adventure

×××
پیوندهای روزانه و منوی بالای وبلاگ را دریابید.
Designed By Erfan Powered by Bayan