هرزصد: پرده دهم: فلفل قرمز

  • ۱۷:۳۴

(صدای طبل و شپیور)

خب...خب...رسیدیم به آخرین پرده ی هرزصد. همینطور الکی الکی ده تا انیمه فوق خفن نگاه کردم...که واقعا بهم مزه دادن همشون. 

آخرین انیمه ای که نگاه کردم، پاپریکا بود. احتمالا قبلا معرفی های فاطمه و مائو چان رو دربارشون خوندید.

همونطور که بقیه قبلا اشاره کردن، مضمونش مثل تلقینه، فقط به صورت ژاپنی شده و پاپریکایی. مثال...موسیقیش. در برابر آهنگ آروم، مرموز طور و ازنظر من عادی هانس زیمر، time، موسیقی the girl in byakkoya  اثر سوسومو هیراساوا، یه حالت شاد و سرخوش پاپریکا طوری داره. درواقع رویاها رو مرموز و آروم توصیف نمی کنه، بلکه رویاها توی پاپریکا، از خودشون کنش نشون میدن و پر از هرج و مرجن. 

مهم ترین فرق پاپریکا و تلقین، و دلیل اینکه تلقین محبوب تره همینه. توی تلقین، انسان ها هستن که دارن رویا رو دستکاری میکنن. رویا یه مکانه برای داستان، یه راه برای قهرمان های داستان که بتونن به هدفشون برسن. یعنی تو تلقین، آدما درباره رویا میدونن...نحوه بازی باهاشو میدونن و رویا تا حدی تحت کنترلشونه. یه طورایی مثل سیستم جادویی داستانه، که قوانین خاص خودش رو داره و ما قوانینشو میدونیم.

برعکس، توی پاپریکا رویا وحشی و رام نشدست. درسته که یه شخصیت منفی عروسک طور داریم، اما شخصیت منفی اصلی رویاها هستن، که دارن داستان رو تغییر میدن. جنگ آدما با رویاهاشونه. و خب...بیننده زیاد از اینکه این رویاها مثل تلقین چهار چوب ندارن، یا اینکه آدما نمی تونن راحت ازشون به عنوان سلاح استفاده کنن، خوشش نمیاد.

یک سوم پایانی انیمه، بخش مورد علاقه من بود. فکر کنید همه آدما با هم به یه رویا فرو رفتن، و فکر میکنن که واقعیته. و تو اون رویاشون هرکدوم همون کاری که تو واقعیت می کنن رو انجام میدادن. نمیدونم کسی به گزارشگر تلوزیون توجه کرد، توی رویا هم حتی داشت گزارش میداد!دخترای دبیرستانی چهرشون شبیه گوشی موبایل شده بود، تنبل های توی خونه نشین(کوچ پوتیتو ها) شبیه تلوزیون شده بودن و تاجرها شبیه مجسمه طلایی ابیسو، یکی از هفت خدای اقبال و خدای ثروت شده بودن، و ماهی و گربه توی دستشون هم نماد برکت و ثروته. آخر هم، سیاستمدارهایی که داشتن برای تخت پادشاهی می زدن تو سر و کله همدیگه!

از اون جذابتر، جمله ای بود که پاپریکا درباره متضاد بودن همه چی گفت، و یه طوری به شخصیت منفی، هیولا نگاه کرد انگار یه بخش عادی از دنیاست. یه ماده غذایی، هرچند تلخ، که باید حتما اضافه بشه. و خودشم ادویه ای توصیف کرد که کارش متعادل کردن این تضادهاست.

در کل، عجیب انیمه جذاب و خفنی بود و شاید دیدنش به اندازه تلقین «خوش نگذره» و کاپریکا به جذابی لئوناردو دی کاپریوی چشم رنگی نباشه، یه اثر کلاسیک و خفنه که احتمالا همه انیمه و فیلم های بعدش یه مقدار ازش تاثیر گرفتن.

از لحظات:

نابغه ها بیشتر از اونی که تصور میکنن ایجاد می کنن.

 

به نظرت رویاها و اینترنت شبیه هم نیستن؟ هردوتاشون جاهایین که ضمیر خودآگاه سرکوب شده میتونه بروز پیدا کنه

 

وقت ناامیدی، سنجیدن شرایط ناامیدانه میشه

 

این حقیقته که از افسانه بوجود میاد

Is there any good horror anime like ones with haunted dolls or ...

آخر سر نفهمیدم این کیه! خدای رویاهاست مثلا؟

چطور ببینیم:

نمیدونم چرا دوبله ژاپنیش هیچ جای اینترنت نیست، و حتی انیمه لیست هم دوبلش انگلیسیه. به هر حال، من انگلیسی نگاهش کردم و دوبلور هاشم دوبلور های انگلیسی دث نوت بودن، حتی یکی از دوبلور های انگلیسی ناروتو هم توشون بود.(انگار اینا ده تا دونه دوبلور دارن برای انیمه ها فقط، هی کمپانی ها به همدیگه قرضشون میدن) 

به هیچ عنوان با خواهر/برادر کوچکتون نگاه نکنید. صحنه های آزاردهنده ای داره، که ممکنه روی روانشون( و حتی روانتون، اگه حساس باشید) تاثیر بذاره. پس با احتیاط از بین دوبله و زیرنویس انتخاب کنید.

فاطمه ‌‌‌‌

چقدر خوب درباره‌ش نوشتی :)

به خاطر نوشته شما و مائو بود که خواستم ببینمش...پس احتمالا مال شما بهتر بوده D:
Evan Godless

U are a theif

خودم تو فکر بودم که یه پست بزارم دربارش و نقدش کنم، اما تو زودتر اینکارو کردی ، و بدتر اینکه اکثر چیزایی که میخواستم بگم رو هم گفتی،. حالا بپردازیم به نقد نوشته جنابعالی،« اول از همه اینکه هنس زیمر رو عادی خوندی، از نظر من که از طرفدارانش هستم کاره نابخشودنی ای بود«ایموجی خشم» ، سپس باید گفت که من این انیمه رو به این دلیل نگاه کردم که شنیده بودم نولان ایده اش رو از این گرفته، و با توجه به این که تلقین از فیلم های مورد علاقه ام بود، با یک نگرش سخت و انتقادی شروع به دیدن انیمه کردم، راستش چندان از نماد گذاری های ساتوشی در انیمه خوشم نیومد ، به نظرم باید با مخاطب سر راست تر میبود، ولی تیکه های گیج کننده و هیجانی اش رو به شدت دوست داشتم، یکی دیگر از چیزایی که آزارم میداد طراحیه زشته شخصیت ها بود،(اکثرا) مثله چاقیه اغراق شده و یا دهان های بدشکل، و یا قیافه های عجیب و غریب، ولی کله داستان رو دوست داشتم و ایده هم که محشر! خوده شخصیت پاپریکا هم عالی بود، گرافیکع به شدت خوبی هم داشت، و بی پرده بودن کارگردان در به تصویر کشیدن برخی صحنه ها به شدت قابل تحسین بود:)

اینهم از نیمچه نقده من:)

پ.ن: ای بابا باز از دستم در رفتXD 

 

(لبخند موذیانه) پس چرا پلیس رو خبر نمی کنی...D:

نمی دونم...شایدم «عادی» نباشه...بیشتر کسل کنندس(بدتر شد:|) مثلا همین تایم، یه آهنگ خیلی خیلی آروم و تم مرموز که هر گوشه  به صورت ost توی انیمه ها میشه شبیهشو شنید...یا شاید منو جذب نمیکنه و شنوایی منو زیاد تحریک نمی کنه...نمیدونم.
طراحی ها هم...هیچکس بیشتر از من اعصابش از طراحی ها خورد نشده. (نقاشی ها رو نمیگم. رنگاشو خیلی دوست داشتم و عالــــی بودن.) 

خب اشکالی نداره که...تو هم بنویس. اصلا هدف این چالشه این بود که نظرات همدیگه رو درباره انیمه مشابه بشنویم. انگار داریم همه بینی میکنیم انیمه ها رو...
گربه ...

هلن چان دوباره انیمه رو با کیم پلیر باز کن، کلیک راست کن و یه نگاه به تنظیمات صداش بنداز. معمولا انیمه های قدیمی دو تا دوبله دارن و می تونی از تنظیمات صدا تغییرش بدی:) امیدوارم دوبله ی ژاپنی روش باشه وگرنه من از لیستم حذف می کنم انیمه رو :|

همین الان زدم...مثل اینکه این نسخه ای که من دارم حداقل دو زبانه نیست. ولی توی این سایت دیدم نوشته نسخه دوبله و دو زبانش رو داره.
فکر کنم من بدشانسی آوردم، از قبل دانلودش کرده بودم. 
nobody ..

خب تو این چالش رو تموم کردی و من هنوز شروعش هم نکردم... شرم بر من باد. *سرتکان دادن و قدم زدن به سوی افق*

(دست روی شانه اش می گذارد) و منم حتی یک هفتادم گینتاما رو نگاه نکردم هنوز...
(در راه افق از او جلوتر می زند)
شی‍ ‍فته

میگم تو این چالشه که حتما نباید انیمه باشه هان؟؟ من اگه بخوام شرکت کنم، انیمیشن می‌بینما، گفته باشمD:

نه انیمیشنی هم باشه خوبه...
ولی خب...این همه انیمه داره معرفی میشه، از این استفاده تو ببر و انیمیشنای ژاپنی هم یه امتحانی بکنی بد نیست. قول میدم بعد انیمه دیدن انیمیشنای آمریکایی دیگه به چشمت نمیان.
چوی زینب دمدمی

خب.تبریک میگم که تمومش کردی:))) برای طاقچه یه کتاب دیگه هم میخوام بهت پیشنهادبدم‌.نمیدونم شایدم خونده باشیش.ولی اگه نخوندی،من دیروزکتاب پیش ازآنکه بمیرمو تموم کردم وخیلی عالی بود بنظرم.اولش شاید خیلی رومخ باشه ولی خب ادامه ش که دادم دیدم خیلیییی جالـبههه*____*

ممنون ممنون :) وای اسم این کتاب رو شنیدم...چند تا از دوستام خونده بودنش. همین الان میرم نشانش می کنم. :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
~ اینجا صداها معنا دارند ~

,I turn off the lights to see
All the colors in the shadow

×××
,It's all about the legend
,the stories
the adventure

×××
پیوندهای روزانه و منوی بالای وبلاگ را دریابید.
Designed By Erfan Powered by Bayan