شیرینی ادبیات نهم در آیینه انیمه

  • ۲۱:۰۸

با نبود معلم های همواره حرف زن

نیست سردرد های درسی و حال به هم زن (!)

 

یکی از اتفاقات خوبی که با وجود فضای مجازی برامون افتاده، جالبتر شدن درس‌هاست.

من اول فکر می کردم کلا دروس کلاس نهم جالبه، ولی با یه نگاه به کتابای پارسالم، متوجه شدم مشکل از کجاست. شاید نتونید باور کنید که معلما تا چه حد میتونن درس رو برای انسان غیرقابل دوست داشتن و آزار دهنده بکنن. یا باور نمیتونید بکنید که چقدر دوساعت در روز تو راه بودن و زمان خیلی بیشتری هم سیخ روی نیمکت نشستن چقدر فرسایندست. (البته الان که فکر می کنم ‌میدونید!)

وقتی خودت میتونی بخش هایی که دوست داری به معلم گوش بدی رو انتخاب کنی، زندگی و درس خوندن با اینکه همچنان غیرقابل تحملیت(!) های خودش رو داره، خیلی جذاب‌تر میشه.

اول درس شیش ادبیات، یه قسمتی بود که درباره گوهر اصل و گوهر تن توضیح میداد. گوهر اصل، یعنی اصل و نصب و نژاد، طبق گفته معلم ادبیات. ولی گوهر تن یعنی فضیلت‌هایی که خودمون در طول راه به دست می آریم. مثلا می گفت اگر گوهر اصل داری برو گوهر تن را هم بدست بیار که بی هنر مثل خار مغیلانه یا اینکه گوهر تن از گوهر اصل برتره.

من خودم حس کردم ترجمه گوهر اصل به اصل و نصب اشتباهه. بهتره گوهر اصل رو استعداد ذاتی، و گوهر تن رو تلاش و هنرهای اکتسابی ترجمه کنیم، که خب، این ربط داده میشه به مفهوم ناروتو پارت یک، و مبارزه ناروتو با گوهر اصل داران که گوهر تن مهم تره، یا مثلا لی و نجی...

 

یا مثلا این شعر درس ششم ادبیات رو ببینید:

مهتری گر به کام شیر در است     شو خطر کن ز کام شیر بجوی

یا بزرگی و عزت و نعمت و جاه      یا چو مردانت، مرگ رویاروی

 معنی اصلیش اینه که اگر "بزرگی" و "سروری" در دهان شیر بود برو بکشش بیرون. یا به بزرگی میرسی، یا مثل مرد می میری. (گرچه من اول فکر کردم میگه اگه یه انسان سرور و پولداری تو دهن شیر بود برو نجاتش بده.) بعد از امیرخراسان می پرسن که چطوری به بزرگی رسیدی؟ میگه این شعر رو شنیدم و متحول شدم.

حالا این شعر یه لحظه حس ناروتو رو بهم داد(وای خدای من! چقدر عجیب. اصلا کی فکرشو می کرد؟!)

مخصوصا مصرع چهارم.

دو تا انیمه تاثیر گذار زندگی من کیمیاگر تمام فلزی و ناروتو بودن، و یه مفهومشون کاملا متضاد همه. شخصیت اصلی کیمیاگر تمام فلزی یه دانشمند آتئیسته، برای همین نه به خدا اعتقاد داره نه به دنیای پس از مرگ. برای همین در طول داستان بارها میبینیم که وقتی مردم میخوان جونشون رو دور بندازن و زندگیشون براشون ارزشمند نیست چقدر عصبانی میشه.

از اونطرف ناروتو و شخصیت هاش به مصلحت بزرگتر اعتقاد دارن، و مدام زندگیشون برای دهکده‌شون کف دستشونه. برای همین جمله هایی مثل «نحوه مرگ یه نینجا مهمتر از نحوه زندگیشه» میشنویم.

و این تفاوت عقیده برای نویسندهایی که تو یه فرهنگ، فرهنگ ژاپنی، بزرگ شدن، عجیبه برام. نگاه فرهنگ ژاپن به دنیای پس از مرگ کلا خیلی قروقاطیه. تعداد خیلی زیادیشون به اینجور چیزا اعتقاد ندارن، احتمالا مثلا نویسنده کیمیاگر.

سنتی هاشون هم به تناسخ و سفر به رودخانه بزرگ و... در دین های شینتو و بودا اعتقاد دارن. که میشه مثل نویسنده ناروتو. چون اعتقاد دارن که زندگی بعدی هم هست، این زندگی رو قوی زندگی میکنن، ولی زیاد از دست دادن یا ندادنش براشون ارزش نداره.

و این برام جالبه، که چطوری من تونستم با هردوی این عقاید که کاملا مخالف همدیگه هستن ارتباط برقرار کنم. و حتی جالبتره، که چطور نحوه نگاه به دنیای پس از مرگ رو زندگی تاثیر مستقیم داره...

 

(خب بچه ها خسته نباشید. کلاسو می بندم. تا جلسه آینده مراقب خودتون باشید.)

 

پ.ن:بعد هی بگید انیمه به درس آسیب میزنه. پرسش ادبیاتمو بیست شدم!

Violet J Aron ❀

خسته نباشید هلن سنسی:))

 

رفتی دوره دوم دیگه بیست نمیگیری D:

.

آیل دو مای بست D:
aramm 0_0

ولی معلم ماعم گوهر اصل رو گوهر اصالت معنا کرد=)

خب... اصلا شاید منظور قابوس دوم هم همین بوده باشه. ما هم سرزنشش نمی کنیم اون بیچاره که ناروتو ندیده! و اونموقع اصالت و پدر و مادر خوبی اگه می داشتی به جاهای خوبی می رسیدی. (اصلا همین الانم اینطوره) و خب...تقریبا همونه دیگه. میشه گوهر اصل رو چیزهایی که موقع تولد و از اول داشتیم معنی کرد...
Nobody -

@وایولت

من ادبیات امسال رو می بینم، و می بینم چقدررر بلد نیستم. بخدا من می خوام برگردم به گذشته :|

 

پ.ن: البته که انیمه به درس آسیب نمی زنه! کی چنین چیزی گفتههه؟

وای. یعنی تا این حد بد؟ @_@
(وی همچنان داز هر بست...ولی بازم...)


پ.ن:پدر و مادر. و مرتبا!
گربه ...

بنده بارها دیدم انسان هایی که در مکتب انیمه تحصیل کردن و هیچوقت هم پشیمون نشدن:)

پس تا وقتی با مسیر درستش یعنی با عشق انیمه باشه هیچ لطمه ای نمیزنه و میشه سکوی پرتاب. 

.

چه خوب به مفهوم گوهر اصل و گوهر تن فکر کردی، من سال نهم اون جلسه رو پیچوندم و هیچوقت به خوندنش علاقه نشون ندادم:|  

پشیمونی که هرگز! همراه با انیمه قدم برداشتن(!) خوبه! اصلا عالیه.
فقط باید حواسمون باشه شبیه فرار نشه...:/


اشتباه نکن این هیچ ربطی به نکته بینی و اینطور چیزای من نداره! اگه یه سری انگیزه های پنهان و آشکار نبودن همه درسو می نوشتم تو یه صفحه، میذاشتم پشت وبکم لپتاپ و جواب می دادم D:
Stella =]

واااایییی من بعضی موقعها که حوصلم نمیشه درسو گوش بدم ، میزنمش رو دور تند و سریع تموم میشه D:

کلاس دهمی ؟ یا نهم ؟ شعره برام خیلی آشناست ولی یادم نمیاد کدوم پایه خوندمش ! :/

 

+ کی گفته انیمه به درس آسیب میزنه ؟ :|

آفرین به تو *-*

من معلمولا فیلم می گیرم. تو خود جلسه گوش نمیدم. بعد روز قبل پرسش میرم سراغش همینطور رو دور تندی نگاه می کنم D: خدا نگیره دور تند رو ازمون.

+والدین گرام!
هانی هستم

مشکلی که توی آموزش ما هست اینه که به جای اینکه تفکر رو به فرد یاد بدن و بعد بذارن خودش با فکر خودش به نتیجه برسه (حالا درست یا غلط) میان به ذهن و فکرش سمت و سو میدن و میگن این است که ما میگیم و جز این نیست. خصوصن توی ادبیات که میشه هزار تا برداشت از شعر یا متن ادبی داشت.

بله کاملا درسته : )
سین دال

از نصف پستت به بعد نخوندم چون داشتی اسپویل میکردی و من یک سکانس از این انیمه ها رو هم تاحالا ندیدم :/

 

 

ولی برای من تو کلاس بودن خیلی جذاب تر بود!

اسپویل؟ اصلا یک کلومم اسپویل نداره. تازه یه طوری نوشتم که کسی که ندیده هم متوجه بشه ماجرا چیه... .

نه نه... اینطوری بهتره. من دیگه عمراااا بر نمی گردم روی اون نیمکت های ناراحت.
آرتمیس ツ

فقط جمله آخرت :  《خب بچه ها کلاسو می بندم‌ تا جلسه آینده مراقب خودتون باشید 》* لبخند بزرگ*

°لبخند خیییلی بزرگ°
همیشه دلم میخواست بگمش..عقده شده بود میدونی :))
آقای آبی

این رو خوندم یاد لایت و دث نوت افتادم.

یادمه یه مطلب نوشته بودم که اون برداشتن دفترچه مرگ توسط لایت رو با او آیه قران که میگه قران را بر هر چیزی  عرضه کردیم جز انسان کسی نپذیرفت او قطعا نادان و ستمگر است ربط داده بودم و... :)))

یکی از حسرتهام اینه که کلاس مجازی رو تجربه نکردم مطمئنم عالیه و از کلاس حضوری بهتره.

و انیمه به درس لطمه میزنه فکر نکنم..

 

D: اصلا از این نظر بهش نگاه نکرده بودم...
ولی خب بیشتر لایت شبیه اینایی بود که ادعای خدایی میکنند و طاغوت هستند و آیا ایمان نمی آورید! D:

کلاس مجازی خیلی خوبه، ولی هر روزی که تموم بشه من یکی که برای رفتنش گریه نمی کنم... چشم درد و سر درد های خیلی بدی بوجود می‌آره
ریحانة السادات

صدای خانم راد-معلم ادبیات پارسالم-تو گوشم خیلی واضح پیچید وقتی شعره رو می خوندن :)

هلن قدر کلاس نهمت رو بدون و همیشه مراقب خودت باش :)

 

چه خانم معلم خوبی بوده که صداش به یادتون مونده :)
البته، کلا معلمهای ادبیات صدای قشنگ و به یادموندنی دارن :)

فکر اینکه فقط چند ماه دیگه قراره نهم بمونم خیلی غصه دارم میکنه... 
(تعظیم) حتما حتما :)))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
~ اینجا صداها معنا دارند ~

,I turn off the lights to see
All the colors in the shadow

×××
,It's all about the legend
,the stories
the adventure

×××
پیوندهای روزانه و منوی بالای وبلاگ را دریابید.
Designed By Erfan Powered by Bayan